Mange af os har nok prøvet at blive kontaktet af svindlere, der forsøger at snyde vores hårdttjente penge fra os. Metoderne er mange og kreative, men mest almindeligt er det at blive kontaktet via falske mails, SMS’er eller telefonopkald.
Når man ringes op af en svindler, forsøger de ofte på lidt gebrokkent engelsk at få fingre i ens kreditkortoplysninger. En metode, der var meget almindelig for et par år siden, og som sikkert stadig bliver brugt, var, at de påstod at kunne slette en virus på din computer.
Mange gange er det selvfølgelig snyd og bedrag, man behøver ikke engang at have problemer med sin computer, men gennem forskellige tricks forsøger de at overbevise dig om det – og at man er nødt til at betale dem for at fjerne computervirussen.
Svenske Marie Hedén blev udsat for et sådant svindlerforsøg, men opdagede hurtigt, hvad det hele egentlig handlede om – og valgte i stedet at tage en helt genial hævn!
Posted by Marie Hedén on Saturday, July 1, 2017
Personen i den anden ende af telefonrøret påstod, at hun ringede fra et IT- og computercenter i Canada, og at de havde registreret et problem med Maries computer. Men Marie var hurtigtænkende og fandt på en helt genial måde at tage hævn, og hendes spydige kommentar gjorde svindleren rædselsslagen.
Genial hævn
Samtalen, som Marie har delt i et opslag på Facebook, mellem svindleren og hende lød omtrent som følger:
“Mobilen ringer. Jeg når ikke at se nummeret, fordi jeg venter på et andet opkald, og der gik lidt tid, før jeg fik fat i telefonen…
– Det er Marie!
– Godmorgen frøken (på engelsk).
– Hej. Hvem taler jeg med.
– Jeg ringer fra computercenteret. Vores IT-afdeling har modtaget en besked fra din computer om, at den har brug for hjælp.
– Taler min computer med dig?
– Øhm… ja. Sidder du ved din computer nu?
– Ja (nej, jeg var faktisk på toilettet, men det behøver de jo ikke at vide, haha)
– Godt. Så skal jeg tale dig igennem, hvordan du fjerner virussen, som din computer har brug for hjælp med.
– Vent et sekund! Hvis min computer har en virus, så gælder det måske for hele afdelingen?! Jeg sender dig videre til vores IT-afdeling!
– Øhm.. hvad?!
– Vent lige et minut (trykker lidt på telefonen, så den giver lyd fra sig og venter en stund. Herefter svarer jeg med med lysere stemme). Ja, det er Stina her, hvad kan jeg hjælp med?
– Hej. Jeg ringer om en inficeret computer på jeres netværk (stadig på engelsk).
– Åh, how good. Can you just vente lidt? (lægger telefonen fra mig, mens jeg taler lidt på svensk)? So, where were you calling from?
– Som jeg sagde, fra et stort computercenter (her afbryder jeg).
– Ja, men hvor? Hvor sidder du?
– Øhm… Canada (siger hun med en stærk indisk accent).
– Okay, vores sporingsenhed siger, at du ringer fra Indien. Så inden for 30 minutter vil de lokale politimyndigheder banke på jeres dør. Vær venlig at fortælle dem, hvor fuld af virus min computer er. Tak for at have ringet til det svenske politis IT-afdeling! Hav en fortsat god dag!
Kan høre panik i den anden ende, før opkaldet afbrydes!”
Så genialt! Tøv ikke med at trykke på del-knappen, hvis du mener, at Marie gjorde det helt rigtige – så kan du også inspirere andre til at bruge samme metode!