Jeg kan blive noget så irriteret over personer, der snyder.
Jeg kan huske fra skoletiden, hvor en del elever før eksamen eller en test skrev løsninger i håndfladen eller skjulte sedler med svarene. For os, der studerede flittigt og forberedte os grundigt, var det frustrerende at se, når det lykkedes andre at snyde.
En universitetsprofessor havde mistanke om, at dette skete i en af sine klasser – men tricket til at stoppe de løgnagtige snydere er helt genialt.
Nogle elever tror muligvis, at deres lærere er blevet for gamle til at holde styr med den seneste nye teknologi – og at det derfor er muligt at snyde. Nu skriver The Mirror dog om en studerende, der fortæller, hvordan en lærer på en ingeniøruddannelse på universitetet satte en effektiv stopper for et stort antal snydere.
Den afsluttende eksamen
Det var blevet en vane under eksamen, at eleverne gik på toilettet – og at de der ved hjælp af deres mobiltelefon fandt frem til de svar, de skulle bruge for at bestå testen. Det samme fandt sted til den afsluttende eksamen – omkring halvdelen af klassen forlod på et tidspunkt lokalet for at “gå på toilettet”.
De velforberedte elever, som ikke snød, fattede mistanke og blev irriterede. Men de fandt det også mærkeligt, da de fandt ud af, at der tlil denne eksamen var en delopgave, som ikke var en del af pensum. Den mærkelige opgave havde to forskellige dele.
Del 1 var ifølge eleven ret nem – men del 2 føltes fuldstændig umulig at løse, så alle, der havde studeret flittigt, valgte at lade den stå tom. Resultatet på den udgjorde også kun 5 procent af testens samlede bedømmelse.
Umulig at løse
Senere samme dag modtog alle, der tog eksamen, en e-mail fra læreren, der afslørede den geniale plan om at fange de potentielle snydere.
Mange elever bruger en hjemmeside kaldet “Chegg”. Det er en service, der giver svar på svære test- og eksamener. Flere af de dovne i klassen gik dog ud fra, at den lidt ældre professor ikke kendte til snydesiden. Den fordom valgte han dog at bruge mod dem nu.
Eleven forklarer på forummet Reddit ifølge The Mirror:
“Læreren gjorde del 2 af opgaven fuldstændig umulig at løse – og cirka 1 måned før eksamen fik han en undervisningsassistent til at oprette en konto på Chegg for at lægge dette spørgsmål op. Det var direkte tilpasset til at være helt unikt, så det med sikkerhed kunne fastslå, at det ikke var stillet af en anden”.
Genial fælde
“Herefer oprettede læreren sin egen konto på Chegg og “løste opgaven” med et fuldstændigt opdigtet svar. Det så rigtigt ud ved første øjekast, men skulle vise sig at være fundamentalt forkert. Derudover ville det være nærmest umuligt for andre at finde frem til netop den løsning – blot af den grund, at det forkerte svar var ment som helt unikt,« skriver eleven.
Ud af de 99 prøver, der blev afleveret den dag, faldt i alt 14 elever professerens genial fælde – og kopierede under sit “toiletbesøg” svaret på snydeopgaven, som professoren selv havde lagt ud på snydesiden.
Alle de 14 snydende elever dumpede og blev smidt ud af universitetet.
Smart gjort af professoren! Er du enig? Så tryk på DEL-knappen!